Jdi na obsah Jdi na menu
 


Leták k církevním restitucím

26. 8. 2012

Vám Všem, kteří ještě věříte v Boha Otce – Syna – Ducha Svatého

a ne v mamon – majetek, a peníze, ČTĚTE:

 

Co nám praví Písmo Svaté, církevní autority a další významné křesťanské dílo (výběr ze Čtyř pražských artikulů) k církevním restitucím:

L. 16: 13-15:

13 Žádný sluha nemůže sloužit dvěma pánům. Neboť jednoho bude nenávidět, a druhého milovat, k jednomu se přidá, druhým pohrdne. Nemůžete sloužit Bohu i majetku." 14 Toto slyšeli farizeové, kteří měli rádi peníze, a posmívali se mu. 15 Řekl jim: "Vy před lidmi vystupujete jako spravedliví, ale Bůh zná vaše srdce: neboť co lidé cení vysoko, je před Bohem ohavnost.

Mk. 6: 7-9:

7 Zavolal svých dvanáct, počal je posílat dva a dva a dával jim moc nad nečistými duchy. 8 Přikázal jim, aby si nic nebrali na cestu, jen hůl: ani chleba, ani mošnu, ani peníze do opasku; 9 aby šli jen v sandálech a nebrali si dvoje šaty.

1. Tm. 6: 9-11:

9 Kdo chce být bohatý, upadá do osidel pokušení a do mnoha nerozumných a škodlivých tužeb, které strhují lidi do zkázy a záhuby, 10 Kořenem všeho toho zla je láska k penězům. Z touhy po nich někteří lidé zbloudili z cesty víry a způsobili si mnoho trápení. 11 Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej! Usiluj o spravedlnost, zbožnost, víru, lásku, trpělivost, mírnost.

Žd. 13:5:

5 Nedejte se vést láskou k penězům; buďte spokojeni s tím, co máte. Vždyť Bůh řekl: "Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu."

L. 6: 27- 36:

27 Ale vám, kteří mě slyšíte, pravím: Milujte své nepřátele. Dobře čiňte těm, kteří vás nenávidí. 28 Žehnejte těm, kteří vás proklínají, modlete se za ty, kteří vám ubližují. 29 Tomu, kdo tě udeří do tváře, nastav i druhou, a bude-li ti brát plášť, nech mu i košili! 30 Každému, kdo tě prosí, dávej, a co ti někdo vezme, nepožaduj zpět.     (velmi případné, dle těchto slov Ježíše Krista, církve nemají žádat odebraný majetek)

2. P. 2:1-2 (výběr):

1 V Božím lidu bývali ovšem i lživí proroci; tak i mezi vámi budou lživí učitelé, kteří budou záludně zavádět zhoubné nauky a budou popírat Panovníka, který je vykoupil. Tím na sebe uvedou náhlou zhoubu. 2 A mnozí budou následovat jejich nezřízenost a cesta pravdy bude kvůli nim v opovržení. 3 Ve své hrabivosti budou vám předkládat své výmysly, aby z vás těžili.

Jr. 8:7-12

7 I čáp na nebi zná svůj čas, hrdlička, vlaštovka a jeřáb dodržují čas svého příletu, ale můj lid nezná Hospodinovy řády. 8 Jak můžete říkat: »Jsme moudří, my máme Hospodinův zákon«? Ano, jenže jej falšuje falešné rydlo písařů. 9 Stud polil moudré, zachvátil je děs, jsou polapeni. Hle, odvrhli Hospodinovo slovo, k čemu jim bude moudrost? 10 Proto dám jejich ženy jiným, jejich pole podmanitelům; neboť od nejmenšího až po největšího všichni propadli chamtivosti. Od proroka až po kněze všichni klamou. 11 Těžkou ránu dcery mého lidu léčí lehkovážnými slovy: »Pokoj, pokoj!« Ale žádný pokoj není. 12 Zastyděli se, že páchali ohavnosti? Ne, ti se nestydí, neznají zahanbení. Proto padnou s padajícími, klopýtnou v čase, kdy je budu trestat, praví Hospodin." 

L. 18:18-30

Jeden z předních mužů se ho otázal: "Mistře dobrý, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?" 19 Ježíš mu řekl: "Proč mi říkáš 'dobrý'? Nikdo není dobrý, jedině Bůh. 20 Přikázání znáš: Nezcizoložíš, nezabiješ, nebudeš krást, nevydáš křivé svědectví, cti otce svého i matku." 21 On řekl: "To všechno jsem dodržoval od svého mládí." 22 Když to Ježíš uslyšel, řekl mu: "Jedno ti ještě schází. Prodej všechno co máš, rozděl chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!" 23 On se velice zarmoutil, když to slyšel, neboť byl velmi bohatý. 24 Když Ježíš viděl, jak se zarmoutil, řekl: "Jak těžko vejdou do Božího království ti, kdo mají bohatství! 25 Snáze projde velbloud uchem jehly, než aby bohatý člověk vešel do Božího království." 26 Ti, kdo to slyšeli, řekli: "Kdo tedy může být spasen?" 27 Odpověděl: "Nemožné u lidí je u Boha možné." 28 Petr řekl: "Hle, my jsme opustili, co bylo naše, a šli jsme za tebou." 29 On jim řekl: "Amen, pravím vám, není nikoho, kdo opustil dům nebo ženu nebo bratry nebo rodiče nebo děti pro Boží království, 30 aby v tomto čase nedostal mnohokrát víc a v přicházejícím věku život věčný."

2. Te. 3:7- 18

  7 Sami přece víte, jak máte žít podle našeho příkladu. My jsme u vás nezaháleli 8 ani jsme nikoho nevyjídali, ale ve dne v noci jsme namáhavě pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž. 9 Ne že bychom k tomu neměli právo, ale chtěli jsme vám sami sebe dát za příklad, abyste se jím řídili. 10 Když jsme u vás byli, přikazovali jsme vám: Kdo nechce pracovat, ať nejí! 11 Teď však slyšíme, že někteří mezi vámi vedou zahálčivý život, pořádně nepracují a pletou se do věcí, do kterých jim nic není. 12 Takovým přikazujeme a vybízíme je ve jménu Pána Ježíše Krista, aby žili řádně a živili se vlastní prací.

F. 4:10- 13

 10 Velmi jsem se v Pánu zaradoval, že již zase rozkvetla vaše péče o mne. Vím, vždycky jste na to mysleli, jen jste neměli příležitost. 11 Ne že bych si naříkal na nedostatek; naučil jsem se být spokojen s tím, co mám. 12 Dovedu trpět nouzi, dovedu mít hojnost. Ve všem a do všeho jsem zasvěcen: být syt i hladov, mít nadbytek i nedostatek. 13 Všecko mohu v Kristu, který mi dává sílu.

1. Tm. 6:3-11

3 Jestliže někdo učí něco jiného a nedrží se zdravých slov našeho Pána Ježíše Krista a učení pravé zbožnosti, 4 je nadutý, ničemu nerozumí a jen si libuje ve sporech a slovních potyčkách. Z toho vzniká závist, svár, urážky, podezřívání, 5 ustavičné hádky lidí, kteří mají zvrácenou mysl a jsou zbaveni pravdy, a zbožnost pokládají za prostředek k obohacení. 6 Zbožnost, která se spokojí s tím, co má, je už sama velké bohatství. 7 Nic jsme si totiž na svět nepřinesli, a také si nic nemůžeme odnést. 8 Máme-li jídlo a oděv, spokojme se s tím. 9 Kdo chce být bohatý, upadá do osidel pokušení a do mnoha nerozumných a škodlivých tužeb, které strhují lidi do zkázy a záhuby, 10 Kořenem všeho toho zla je láska k penězům. Z touhy po nich někteří lidé zbloudili z cesty víry a způsobili si mnoho trápení. 11 Ty však se tomu jako Boží člověk vyhýbej!

Jeruzalémská Bible (katolický překlad) L. 14: 33

33 Tak tedy nevzdá-li se kdokoli z vás veškerého svého majetku, nemůže být mým učedníkem.

(Pozn. editora: Tedy jak jednotlivec, tak i církev, složená z věřících, která chce následovat Krista, jít po Boží cestě v souladu s Jeho Vůlí, musí se vzdát veškerého svého majetku – tedy této modly a Božího nepřítele).

Mt. 22:17 - 22 17

17 Pověz nám tedy, co myslíš: Je dovoleno dávat daň císaři, nebo ne?" 18 Ale Ježíš poznal jejich zlý úmysl a řekl: "Co mě pokoušíte, pokrytci? 19 "Ukažte mi peníz daně!" Podali mu denár. 20 On jim řekl: "Čí je tento obraz a nápis?" 21 Odpověděli: "Císařův." Tu jim řekl: "Odevzdejte tedy, co je císařovo, císaři, co je Boží, dejte Bohu." 22 Když to slyšeli, podivili se, nechali ho a odešli.        (Pozn. editora: Těmito slovy se Ježíš distancoval od peněz a jeho služebníci by měli udělat totéž)

Jan Hus:

"Tak jako hejno krkavců snesli se na tuto zemi, aby vyklovali každé zrnko zlata a stříbra. Nemají slitování. Jejich srdce zjedovatěla touhou po bohatství. Se vším kupčí, všechno prodávají. Chceš pokřtít dítě? Zaplať! Chceš loupit a vraždit? Zaplať a bude ti odpuštěno. Ale pak, kdyby sám ďábel zaplatil, vstoupil by na nebesa? A za peníze takto vydřené z chudého lidu koně krásné chovají, čeleď nepotřebnou drží, v kostky hrají a na své kuběny kožichy drahé věší, zatímco Kristus chodil bos a neměl, kde by hlavu složil. Však poznejte se, vy zloději chudého lidu, neboť Bůh i lid vás vidí". (kritika kněží z kázání)

Jan Hus, Opera omnia, Česká nedělní postila, Neděle 4. po svaté trojici:

…Učte všecky lidi! A to mají věrní křesťané milosrdenstvie všickni držeti časem svým, ale zvláště kněžie, jenž mají učiti lid, ne lžem, básniem neb neužitečným věcem, ale slovo božie, a to upřiemo pro spasenie, a ne pro lakomstvie. A k tomu učení zavázáni sú biskupové a faráři pod věčným zatracením; neb oni i příkladem dobrým, i slovem božím mají pásti lid, jejž krví spasitel svú vykúpil…

…Křívě súdie, ktož o některých, vědúce, že jsú bohatí a neb potřebu sobě hodnú mají, pravie, že sú chudí, aby jim jiní dávali. A v tom sú obecně kněžie a zákonníci, jimž, ač sú plny stodoly, komory, spižierny i pivnice, ale žádost vždy děravá nenie plna…

Jan Amos Komenský, Křiky Eliášovy:

„Kazili ste služebníky Boží až příliš dlouho platy. Kristus zapověděl opasky – vy pak ste jim truhly, stodoly, spižírny, pozemské statky připali. Co to? Co s tím kněží dělati mají. Preč, vezměte preč tyhle překážky a zábrany-.“

 

 

Třetí pražský artikul (výběr):

Třetí, že mnozí kněžie a mnišie světským právem panují nad velikým zbožím tělesným, proti přikázání Kristovu a na přiekazu svému úřadu kněžskému a k veliké škodě pánóm stavu světského: aby takovým kněžím to neřádné panovánie odjato a staveno bylo, a aby podlé Čtenie nám příkladně živi byli a navedeni k stavu Kristovu a apoštolskému. Nebo psáno jest ve Čtení (Mat. 10,9): A zavolav Kristus dvanáct učedníkuov svých... poslal je, přikazuje jim a řka: Neroďte vládnúti střiebrem, ani zlatem, ani penězmi v měšcích vašich; a (Mat. 20,25-27) die: Kniežata pohanská panují jiným, a kdož moc mají nad jinými, jich slovú dobrodějci: ale vy ne tak, ale kdož jest z vás větší, buď jako najmenší, a kdož jest vuodcí, buď jako slúha; a to též die jinde (Marci 10,42-44). K témuž die sv. Petr (I. Petri kap. 5,3): Nepanujíc v žákovstvu, ale z úmysla jsúc příklad stádu; též sv. Pavel Timoteovi biskupu (I. Tim. kap. 6,8) die: Majíc pokrm a to, jímž bychom se odieli, jmějmež na tom dosti; a I. Corinth. 4,16 a 11,1 die: Následovníci moji buďte, bratřie, jako já Kristuov; a (Filipen. 3,17): Následovníci moji buďte a pozorujte těch, kteříž tak chodie, jakož máte zpósob náš. Ale zpósob apoštolský tento bieše, jenž die sv. Petr (Actorum 3,6): Zlato a střiebro nepříslušie ke mně. K témuž jest Písmo (Numeri 18,20): Řekl jest Pán k Aronovi: V zemi jejich ničímž nebudete vládnúti, ani budete mieti dielu mezi nimi, já diel tvój a dědictvie tvé prostřed synuov Israhelských. Totéž psáno jest v Levitici 25,33; Numeri 26,62; Deuteron. 10,9 et 12,12 et 14,27.29 et 18,1; Josuae 13,14; Paralipomenon 6, et Josuae 14,3 et 18,7 et 21; a Ezechielis 44,28 die Pán Buoh: Nebude kněžím dědictvie, já jsem jejich dědictvie, a vladařstvie nedajte jim v Israheli, nebo já jsem jich vladařstvie; a sv. Pavel die (prima Timothei ultimo 6,11): Ale ty, člověče Boží, těchto věcí utiekaj, totiž bohatým býti a požitky časné vybierati; nebo tu die Výklad obecný: "Nic nenie tak ostré ani tak škodlivé, jakožto muž duchovní, a ten najviece, jenž vysoké miesto drží, když jest pilen zbožie tohoto světa, nebo netoliko sám sobě, ale všem jiným škodí", jimž odporný zpósob dává sv. Pavel, řka: toho utiekaj; a k témuž jest sv. Jeronym, Ambrož, Augustin, (jakož jest psáno in canon. XII quaest. I, cap. Clericus, et capitulis sequentibus; et extra libro III, in titulo de vita et honestate clericorum, cap. Fraternitatem); a též die S. Bernhard ku papeži Eugeniovi, a mnoho jiného jest k témuž svědectvie z Písma svatého.

Čtvrtý pražský artikul (výběr):

Jakožto v obecném lidu jsú smilstva, obžerstva, zlodějstvie, vraždy, lži, lsti, křivé přísahy, čáry, řemesla a obchodové lstiví a škodliví, lakomí požitkové, lichvy a jiné zlé jim podobné; ale v žákovstvu, jakož jsú kacieřstva svatokupecká a vymoženie peněz ode křtu, od biřmovanie, od zpovědi, od svátosti těla Božieho a svatého oleje, od oddávanie, a ceny za třidceti mší a jiné mše zádušnie, vigilie, neb jiné modlitby úročnie a zakúpené neb zakázané, za pohřeb, za zpievánie kostelnie, neb zvoněnie, od svěcenie kněží, kosteluov, kapel, oltářuov, hřbitovóv, za odpustky, za biskupstvie, aripřišstvie, probošstvie, děkanstvie, farářstvie, a za každé oltářstvie, za směny, za bully a jiné také listy, a za všeliké obroky a duostojenstvie, a za každé ceny za jiné duchovnie věci a jiné bezčíslné zlosti a kacieřstva, jenž z těchto vycházejí a poškvrňují svatú cierkev; taktéž i jiné nepravosti a hřiechové, jakož sú pýcha, lakomstvie, cizoložstvie, kuběnářstvie a jiné nečistoty, hněvové, závisti, svárové a zlostní póhonové a súdové, platuov, ofěr, peněz a jiných statkuov na kostely a staveni pokryté žebránie a falšnými sliby obešlú řečí na lidech sprostných vymoženie a oklamánie; a všecky takové jiné zlosti a hřiechy, kteréžto každý věrný křesťan povinen jest jako ďábla otce jejich nenáviděti a jim se protiviti a je tupiti a kaziti, každý podlé povolanie svého.

_______________________________________________________________________________________

 

Tento dokument vznikl proto, protože jakožto křesťan nechci mít podíl na tomto strašném hříchu, který páchají křesťanské církve na Bohu. Ani v tom, že bych mlčel k tomu, jak se církve (včetně té mé) honí za majetkem, slouží mamonu místo Bohu a snaží se tak (snad nevědomě) svým jednáním zničit poslední stopy křesťanské víry v tomto národě (cca 70-80% lidí je proti restitucím), který zná Boží Pravdu – křesťanské církve mají být chudé (kněží též) a nemají mít světský majetek, jen poklad víry pravé - tedy jen víru v Boha, která je vším pro každého, kdo opravdu v pravého Boha věří! Poznáte (poznejte!) pravdu a pravda vás učiní svobodnými! Boží církve i kněží mají žít jen z Milosti Boží, anebo z vlastní práce jako apoštol Pavel. Navíc tento majetek církví (minimálně jedné té největší), jak víme z historie, byl stejně alespoň z části nabyt kriminálním způsobem (konfiskace odlišně věřícím atd.), takže je i veliká ostuda o něj žádat. Tímto spisem rozhodně nechci církvím nějak vyhrožovat, ale naopak je ochránit před důsledky, které dle mého názoru pro ně nemohou být jiné než tragické. Obávám se, že čím dál více lidí bude zkoušet žít svůj život křesťana mimo hříšné církve (což nepovažuji za správné ani bezpečné). Tak chápejme!  Kristus si přece nepřeje majetek, ale věřící, nestojí o pole a lesy, ani budovy, ale o srdce lidí. Církevní restituce ale jasně poškozují vztah lidí (nevěřících, ale i věřících) k Bohu a Ježíši a přitom nezaslouženě. Nedovedu si představit, že by Spasitel schvaloval to, že bude On i křesťanská víra a církve v opovržení od většiny národa kvůli hloupému majetku a penězům, které navíc jsou vlastně jen modlou mamonu. Získání majetku tedy není pro naši víru, natož pro Boha žádným ziskem, ale jasnou ztrátou a ti, kteří přes tento fakt chtějí opak, zřejmě neznají pravého Boha, Stvořitele ani Spasitele Ježíše Krista. Proto jsem se hned v úvodu obracel voláním k těm, kdo ještě nepozbyli víru v pravého Boha a nepletou si Jej s mamonem, kterému bohužel, zdá se, mnozí chtěně či nechtěně slouží. Vzchopte se křesťané a vraťte se od majetku k Bohu! Jen Bůh stačí - Solo Dios basta! Jak by řekla Terezie z Ávily. Jen On je jedním nezbytným (jak by dodal J. A. Komenský) pro křesťana i každou křesťanskou církev. Pokud ale přece jen dojde k tomu, že křesťanské církve majetek dostanou (což se zřejmě stane), pak jej všechny mají odmítnout, nebo přinejhorším s ním (ovšem celým a bezezbytku) mají (bez ohledu na konfesi) udělat jen toto, pokud budou chtít škodu alespoň nepatrně snížit:

Jan Pavel II. Sollicitudo rei socialis:

Církvi, jejím služebníkům i všem věřícím jejich povolání přikazuje mírnit bídu nuzných, ať blízkých nebo vzdálených, a to nejen ze svého přebytku, ale i z toho, co je k životu nezbytné. Doléhá-li nouze, je přímo zločinem hledět si více nádhery chrámů a bohoslužeb, než jiných nezbytných potřeb; právě naopak je žádoucí to všechno přenechat jiným, aby se mohl poskytnout chléb, nápoj, oděv a přístřeší těm, kdo je postrádají.   

 

Váš bratr Jan

 Iohannis@seznam.cz

https://frater-iohannis.estranky.cz